Woensdag 29/06/2022

AchtergrondTelevisie

Netflix-serie ‘Dirty Lines’ neemt je mee naar de sekslijnen van de jaren 80

Joy Delima: ‘Seksscènes zijn anders dan vroeger, mede doordat we nu intimiteitscoördinatoren op sets hebben.’ Beeld Netflix
Joy Delima: ‘Seksscènes zijn anders dan vroeger, mede doordat we nu intimiteitscoördinatoren op sets hebben.’Beeld Netflix

Anoniem de sekstelefoon bellen was een openbaring in de jaren 80. De uitbaters van telefoonlijnen werden razendsnel rijk, zoals de Nederlandse Netflix-serie Dirty Lines laat zien. Actrice Joy Delima speelt de erotischeverhalenverteller Marly.

Rufus Kain

Kreunend en hijgend zit Marly Salomon in de geluidsstudio van het bedrijf Teledutch. Aan de andere kant van het glas staan de oprichters van het bedrijf, allebei miljonair. “Ik ben eigenlijk heel preuts van mezelf”, vertelt Marly aan de kijker, vlak nadat ze in de microfoon ‘Ik kom weer’ heeft gegild. Zo begint de nieuwe Nederlandse Netflix Original-serie Dirty Lines, losjes gebaseerd op het ware verhaal van de opkomst van de sekslijnen in Amsterdam in de jaren 80.

Actrice Joy Delima, die Marly speelt, hoefde weinig verbeelding te gebruiken om die openingsscène in de geluidsstudio te spelen. “Ik heb zelf ook erotische verhalen ingesproken en geschreven”, vertelt ze.

Het succes van de telefonische seksverhalen in de jaren 80 lag volgens de serie aan diversiteit en anonimiteit. Wanneer Teledutch maar liefst driehonderd lijnen moet vullen, bedenken ze erotische verhalen voor vrouwen, homo’s en iedere seksuele voorkeur die ze zich kunnen voorstellen. Ineens kunnen mensen die hun verlangens nooit in een videotheek durfden op te biechten anoniem aan hun trekken komen.

Die anonimiteit blijkt belangrijk voor een van Teledutch’ oprichters, Ramon, die een vrouw en kind heeft terwijl hij heimelijk homoseksueel is. Maar in zekere zin ook voor hoofdpersoon Marly, die alleen een bijbaantje bij Teledutch durft te nemen omdat ze aanneemt dat haar strenge ouders er niet achter zullen komen.

“Dirty Lines gaat óók over een Surinaams meisje in een witte stad”, zegt Delima. “Er is zeker een cultuurverschil. Voor Marly’s witte beste vriendin, Janna, is het heel normaal om met jongens thuis te komen en over seks te praten. Maar bij Marly is dat not done. Dat herkende ik van mijn eigen ouderlijk huis.”

Sekslijnen waren big business in de jaren 80.  Beeld
Sekslijnen waren big business in de jaren 80.

‘Als zwarte vrouw ga je niet zomaar schreeuwen’

Delima heeft nog meer gemeen met haar personage in de serie. Beiden leerden van hun ouders om niet te luid te zijn en niet te veel op te vallen, omdat dat riskant is voor personen van kleur. “Je leert je als zwarte vrouw bewust te zijn van het feit dat je een zwarte vrouw bent, waardoor je niet zomaar boos wordt en gaat schreeuwen of schelden.”

Ook hebben beiden het in het begin moeilijk gevonden om openlijk over seks te praten. “Marly’s fantasie is heel wild. Ze durft niet te praten over masturberen, maar dat doet ze wel. Ze is vroeg begonnen haar seksualiteit te ontdekken, maar ze heeft geleerd dat praten daarover fout is.” Dat verandert geleidelijk omdat Marly bij Teledutch komt werken, lessen seksuologie krijgt aan de universiteit en kennismaakt met de beroemde club RoXY, die ook een flinke rol in de serie speelt.

Coke op elke straathoek

In de jaren 80 was Amsterdam een heel andere plek dan nu. “Het was best ruig op straat, er werd veel gekraakt, het was normaal om op elke straathoek coke aangeboden te krijgen. En het kon ook erg vies zijn, zelfs de universiteit was smoezelig. De setdressers riepen tijdens de opnames van de serie vaak: ‘Meer afval!’.”

Het was ook de tijd van feesten met housemuziek en xtc in de RoXY. In Dirty Lines gaat Teledutch-oprichter Frank (Minne Koole) helemaal op in het wilde nachtleven. “Het is een heel onzeker personage. Eerst wil hij geld, maar wanneer hij dat heeft wil hij aanzien van andere zakenmannen. Maar dat lukt niet omdat hij uiteindelijk gewoon als een seksboer wordt gezien.

“Tegelijk was het wel degelijk een serieuze business. Je kan ervan vinden wat je wil, maar zakenmannen als Frank – en de echte mensen op wie hij losjes geïnspireerd is – vonden een gat in de markt. En de anonimiteit maakte het een belangrijk schakelpunt in de geschiedenis van de Nederlandse seksualiteit.”

Audioporno

“Steenrijk worden met hijgbandjes kan nu niet meer”, erkent Delima, maar ze ziet wel een gelijkenis tussen toen en nu. “Je ziet veel mensen weer terugvallen op audioporno. Het lijkt in golven te gaan: in de jaren 80 gingen mensen van visuele porno naar luisteren, toen terug naar kijken waarbij je fantasie helemaal wordt afgeschaafd, en nu weer naar geluid.”

Ook als het aankomt op vrouwelijke seksualiteit, ziet de actrice parallellen. “We vertellen in de serie dat mensen in die tijd nog niet wisten dat de clitoris veel groter is dan blijkt aan de oppervlakte. Tegenwoordig staat de clitoris in sommige biologieboeken, maar weten veel mensen het nog steeds niet.”

Hoopvol wordt Delima wanneer ze kijkt naar Sex Education, Normal People en andere series, vaak met jonge doelgroepen. “Seksscènes zijn anders dan vroeger, mede doordat we nu intimiteitscoördinatoren op sets hebben. De scènes gaan niet meer alleen over seks, ze vertellen meer dan dat, ze zijn realistischer en er gaat wel eens iets in mis. In Dirty Lines gebeurt er tijdens seksscènes altijd wel iets wat relevant is voor het verhaal en de personages.”

Aan het begin van aflevering 1 lijkt het erop dat Marly haar preutsheid door de gebeurtenissen in de serie zal overwinnen. En Delima? “Ik ben nu gewend educatief over seks te praten, maar praten met je partner is moeilijker. Schrijven heeft me helpen inzien dat ik gewoon niet communiceerde; dat had ik in het moment zelf helemaal niet door. Communicatie is voor veel mensen wat er ontbreekt aan hun seksleven. Dat is een zoektocht die niet is opgelost in een jaar.”

Dirty Lines is nu te zien op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234