Dinsdag 05/07/2022

Tv & Media

Netflix test reclameblokken uit, tot ergernis van de abonnees

null Beeld ANP
Beeld ANP

Het grote verschil tussen Netflix en je televisie? Geen reclame. Al komt daar binnenkort misschien verandering in, want de streamingdienst bekijkt momenteel of het geen advertenties kan invoeren. En daar zijn de gebruikers allerminst mee gediend.

TK

Een aantal abonnees maakte de laatste dagen gewag van reclameblokken tussen de afleveringen door. Het zijn geen echte 'commercial breaks', maar het gaat om promofilmpjes voor programma's die ontwikkeld zijn door Netflix zelf.

Netflix zelf geeft toe dat er zulke tests lopen. "Dit is een vervolg op de videopreviews die het enkele jaren geleden invoerde", klinkt het in een statement. "We zagen dat die de zoektijd van onze gebruikers drastisch verminderden. We bekijken nu of die extra aanbevelingen gebruikers nog sneller naar content kan leiden die hen interesseert." De reclame wordt geselecteerd op basis van de kijkgeschiedenis.

Volgens Netflix wordt het concept maar bij een klein percentage van de gebruikers uitgetest en kan de reclame overgeslagen worden, maar toch zijn de abonnees allerminst tevreden. Op Twitter wordt er gesproken over 'irritante reclame' en wordt er gewezen op het feit dat het om een betalende dienst gaat. "Waarom betalen we 10 tot 15 dollar voor reclame?"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234