RecensiesPlaten van de week

Omarm de pijn, schreeuw het uit of laat maar varen

null Beeld DM
Beeld DM
Sasha Van Der Speeten en Gunter Van Assche

Regina Spektor - Home, Before and After ★ ★ ★ ★ ☆

“Liedjes zijn maar een bijproduct van mijn leven”, bekende Regina Spektor onlangs in The Guardian. De achtste plaat van de in Rusland ­geboren Amerikaanse is gelukkig geen routineklus. De songs doen zelfs uiterst onvoorspelbaar en speels aan: nu eens overtreft ze zichzelf met een orkestraal epos als’ Spacetime Fairytale’ dan weer delft ze in retro-rock (‘Loveology’), of in hiphop en soundtracks (‘Up the Mountain’). De muziek klinkt zwierig, maar de teksten gaan over frustratie, hartzeer, verlatingsangst en de toestand van deze wereld. Deze plaat schreef ze voor de invasie in Oekraïne of de dood van haar vader, maar we zweren u: zelfs die doem sloop orakelgewijs in deze tien songs.

Logic - Vinyl Days ★ ★ ★ ★ ☆

Fans van hiphop uit de jaren 90 laten Vinyl Days van Logic niet liggen. Jazeker, Logic is een uitslovertje en bij momenten een irritant pochertje. Zoals Jay-Z ging hij al eens met pensioen en keerde vervolgens doodleuk terug naar de muziek. Maar jongens, wat kan dit Amerikaanse patsertje rappen! Op superbe beats die uit de koker van ninetieshelden zoals Dj Premier en RZA zouden kunnen komen. Geen wonder dat die twee gretig gastbijdrages leveren, evenals de immer vermakelijke Action Bronson. ’t Is schaamteloos nostalgisch maar altijd met tonnen liefde voor het genre. Onweerstaanbaar.

Zola Jesus - Arkhon ★ ★ ★ ☆☆

De Slavisch-Amerikaanse Nika Roza Danilova wil liefst wraakgodin én popster zijn. Als Zola Jesus schoffelt ze haar experimentele pop dan ook onder een dikke laag gothic mos (‘Undertow’), metalige elektronica (‘Sewn’), echoënde piano (‘Desire’) of kosmisch geruis (‘Efemra’). Dat levert de huiveringwekkende soundtrack op voor een rondleiding in een verlaten horrorhuis. Maar de songs weigeren vaak aan je ribben te blijven kleven. Op deze plaat klinkt Zola Jesus alsof ze het op een akkoordje gooide met Tsar B (‘Lost’) of FKA twigs (‘Into the Wild’), maar daarbij vertikte om haar deel van de afspraak na te komen. Helaas was dat om memorabele pophooks te schrijven.