Donderdag 21/10/2021

CultuurThe Social House

Omstreden internetreeks ‘The Social House’ maakt comeback

Influencer Flo Windey stapte zelf uit de eerste reeks van 'The Social House' door 'het gebrek aan diversiteit en inclusiviteit'. Niet veel later werd het project stopgezet. Beeld VTM2
Influencer Flo Windey stapte zelf uit de eerste reeks van 'The Social House' door 'het gebrek aan diversiteit en inclusiviteit'. Niet veel later werd het project stopgezet.Beeld VTM2

Het omstreden internetproject The Social House, waarbij Vlaamse influencers een tijdje samenhokken om filmpjes te maken, keert terug in de herfstvakantie. Productiehuis Wünderbaar zegt dat rekening is gehouden met de kritiek op de eerste, vroegtijdig stopgezette, reeks.

Toen in april de eerste filmpjes van The Social House op YouTube verschenen, kwam er veel kritiek. Nogal wat jongeren vonden het fout dat de influencers met acht in een huis leuke dingen konden doen, terwijl anderen zich aan de coronamaatregelen moesten houden. Ook het gebrek aan diversiteit onder de deelnemers werd aangeklaagd.

Om die reden stapte influencer Flo Windey al na een week uit het programma. “Ik probeer al even om diversiteit en inclusiviteit in de media aan te pakken. En dit was duidelijk geen juiste representatie daarvan”, stelde ze. “Het was een verkeerde inschatting van mij en daar heb ik mensen mee gekwetst.”

Het productiehuis gaf daarop aan dat er even “een pauze” zou worden ingelast, maar zette het project al snel stop. Er waren doodsbedreigingen geuit en het huis in het West-Vlaamse Westouter waar de influencers verbleven, werd bestookt met vuurwerkpijlen. De makers kondigden aan het programma te willen hernemen als de coronamaatregelen zouden versoepelen.

Op 30 oktober, het begin van de herfstvakantie, verschijnen opnieuw afleveringen van The Social House op YouTube, kondigt het productiehuis aan. “We hebben van de pauze gebruikgemaakt om te lezen, luisteren en praten”, zegt Roel Sweron van Wünderbaar.

De makers hebben gesprekken gevoerd met experts over corona en het mentaal welzijn van jongeren, luidt het. Ook over diversiteit zochten ze expertise. Bij de nieuwe afleveringen zullen kijkers meer worden betrokken. “The Social House wil een brug vormen tussen fans en creators. Zowel in het echt als achter het scherm is dat onze missie”, aldus Sweron.

Of de influencers van de eerste poging opnieuw zullen opduiken in de cast, is nog niet duidelijk. Daarover wil Wünderbaar pas in de komende weken meer informatie geven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234