Donderdag 11/08/2022

Blootbladen

'Playboy' gaat weer volledig uit de kleren

Exact een jaar nadat het Amerikaanse blad bloot bande, is 'naked' opnieuw 'normal'.  Beeld AP
Exact een jaar nadat het Amerikaanse blad bloot bande, is 'naked' opnieuw 'normal'.Beeld AP

Na exact een jaar breekt Playboy de naakt-ban. De lezers lustten de gekuiste versie niet en dus keert het blootblad terug naar de roots onder de kop 'Naked is normal'. Borsten en billen mogen weer volop schitteren, maar wel iets smaakvoller dan voorheen.

Ann Van Den Broek

"Ik ben de eerste om toe te geven dat de manier waarop het magazine naakt in beeld bracht gedateerd was, maar het was een vergissing om naakt volledig te bannen. Naakt was nooit het probleem, want naakt is geen probleem. Vandaag nemen we onze identiteit terug op en bevestigen we wie we zijn." In een Twitter-bericht maakte Cooper Hefner, Chief Creative Officer van Playboy en zoon van stichter Hugh, maandagavond bekend dat het magazine dat zijn vader in 1953 oprichtte weer echt naakt zou gaan publiceren.

Onlinesucces

Daar hield het bekendste blootblad ter wereld vorig jaar namelijk mee op. In de VS dan toch, want de buitenlandse Playboys bleven hun eigen onafhankelijke koers varen. "Je bent vandaag slechts een gratis muisklik verwijderd van elke mogelijke seksuele handeling. En dus is naakt passé", verklaarde toenmalig CEO Scott Flanders de beslissing. De keuze werd ingegeven door de cijfers: de Amerikaanse versie van Playboy was verlieslatend, met een jaarlijks gat van zowat 2,6 miljoen euro. Maar het onlinekanaal boomde wel: dankzij vrouwen in minuscule broekjes en topjes die kronkelende poses aannamen in pakweg hun eigen badkamer. En dus ging het magazine in maart 2016 dezelfde weg op. "Nog steeds sexy, maar veilig om op het werk te lezen", luidde het.

En dat werkte, althans toch voor een stukje. Na zes maanden gekuistere versies, was de losse verkoop toegenomen met 30 procent. Een groot succes, juichte Playboy, want daar had het ook op gehoopt. Zonder frontaal naakt moest het magazine het beter doen in de krantenwinkels en kiosken. Helaas maakt de losse verkoop slechts 10 procent van de totale oplage van Playboy uit in Amerika. Het maandblad moet het hebben van de abonnementen, en die vielen in dezelfde periode met 23 procent terug.

Nieuwe cijfers zijn niet bekendgemaakt, maar hoofdredacteur van Playboy in Nederland en België Maarten Bloem vermoedt dat de oorsprong van de koerswissel opnieuw in de portemonnee te zoeken is. "Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat hun advertentie-inkomsten niet gestegen zijn zoals ze dachten. Of dat de losse verkoop de verliezen van de abonnees niet compenseerde."

Bloem is blij dat Playboy in Amerika de klok terugdraait. "Voor ons omdat wij nu weer foto's van hen zullen kunnen overnemen. Aan hun niet-naaktfoto's hadden we niets. Maar ook voor hen: als je het naakt weghaalt uit Playboy, blijft er een gewoon mannenblad over. En daar zijn er al genoeg van." Meteen de reden waarom Bloem het moederschip vorig jaar niet gevolgd is.

Verkoopcijfers

Verstandig, vindt Jeroen Denaeghel dat. Vandaag is hij journalist bij onder meer wielerblad Bahamontes, vroeger was hij hoofdredacteur van P-Magazine. "Mijn voorganger Patrick De Witte heeft het ook eens geprobeerd bij P-Magazine, geen babes meer op de cover. Het was een catastrofe voor de verkoopcijfers. Je hebt jarenlang je cliënteel opgebouwd dat dat meisje op de voorpagina wil zien staan en plots ben je die kwijt. En een nieuw lezerspubliek aanboren is niet simpel: daar is tijd voor nodig en die heb je in de huidige printmarkt niet meer."

Hefner junior is wel van plan om het ietsje anders aan te pakken dan zijn vader: opnieuw borsten en billen, maar niet meer zo expliciet als voorheen. Op de cover van het maartnummer staat dan ook geen wellustige Pamela Anderson, zoals op het laatste nummer 'oude stijl' van januari/februari 2016, maar een bedeesde Elizabeth Elam. Het is het verschil tussen pornografie en erotisch artistiek naakt, zegt Bloem. Een omslag die het blad bij ons ook al maakte omdat de tijdsgeest erom vroeg.

Dat daar een markt voor is, bewijzen de cijfers, zegt Bloem. "Wij verkopen maandelijks 25.000 exemplaren. Natuurlijk is dat minder dan vroeger, maar mocht er geen afzetmarkt meer zijn, was het al lang opgehouden." Denaeghel gelooft ook dat er nog steeds een toekomst is voor een naaktblad, maar dan wel met meer kunstzinnige, smaakvolle foto's. "Het platte naakt, het meisje met de geile blik en de hand in het broekje, dat is effectief voorbij. De toekomst is aan pikante shoots die niet alles onthullen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234