Woensdag 28/09/2022

Media

Redden Belgen 'De Telegraaf'?

Mediahuis- CEO Gert Ysebaert heeft er alle vertrouwen in dat De Telegraaf weer boven water komt. Beeld BELGA
Mediahuis- CEO Gert Ysebaert heeft er alle vertrouwen in dat De Telegraaf weer boven water komt.Beeld BELGA

Mediahuis, uitgever van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad, is officieel de nieuwe eigenaar van de Nederlandse Telegraaf Media Groep. Maar zal het de Belgen lukken het zinkende vlaggenschip, De Telegraaf, te redden, met stoorzender John de Mol aan boord?

Wilco Dekker en Menno Van Dongen

Op het eerste gezicht gaat het best goed met De Telegraaf. Het is de grootste krant van Nederland, die geregeld spraakmakend nieuws publiceert en veel publiek trekt op zijn site. Toch is het crisis bij het dagblad, dat verantwoordelijk is voor bijna de helft van de omzet van Telegraaf Media Groep (TMG). De betaalde papieren oplage is sinds begin deze eeuw gedaald van ruim 800.000 naar 382.000, de advertentie-inkomsten zijn gekelderd en TMG wordt verscheurd door verdeeldheid.

Na een lange, turbulente overnamestrijd is het Vlaamse Mediahuis nu eigenaar van TMG, met 61,4 procent van de aandelen. De Nederlandse mediatycoon John de Mol bood met zijn bedrijf Talpa meer per aandeel, maar de belangrijkste aandeelhouder, Guus van Puijenbroek, koos voor Mediahuis. De vertegenwoordiger van de familie die al decennialang grootaandeelhouder is van TMG ziet Mediahuis als 'een veilige haven'. Is dat een juiste inschatting, en kan Mediahuis een eind maken aan de vrije val van het vlaggenschip van TMG, De Telegraaf?

John de Mol heeft een minderheidsaandeel en kan de klus voor Mediahuis flink bemoeilijken. Beeld Hollandse Hoogte / Leo Vogelzang
John de Mol heeft een minderheidsaandeel en kan de klus voor Mediahuis flink bemoeilijken.Beeld Hollandse Hoogte / Leo Vogelzang

Andere Nederlandse kranten kijken positief terug op hun overname door de Vlamingen. "Onze ervaringen zijn best hoopvol", zegt Huub Paulissen, voormalig hoofdredacteur van De Limburger en Limburgs Dagblad, sinds 2014 in Belgische handen. "Mediahuis is erin geslaagd onze jaarlijkse oplagedaling van 5 procent te halveren. Omdat de prijs is verhoogd, blijft de omzet zelfs stabiel."

Onrust aanpakken

Volgens Paulissen, nu portfoliomanager bij Mediahuis, hebben de Belgen meer kijk op wat lezers willen. "Vlaamse kranten zijn veel afhankelijker van de losse verkoop. Ze maken dus geen kranten voor journalisten, maar voor het publiek. Ze vinden lezersonderzoek belangrijk, gevoegd bij een basis van kwaliteitsjournalistiek, en hebben meer verstand van bijlagen met luchtige stukken. Ook weten ze beter hoe je lezers kunt binnenhalen en behouden. Vorige zomer hadden we een actie voor abonnees, met gratis stripboeken van Suske en Wiske. Dat is hun kracht. Op dat gebied is bij TMG winst te boeken."

Eerste prioriteit van Mediahuis is het bestrijden van de onrust en verdeeldheid bij TMG. De laatste jaren bestond het bedrijf uit twee kampen: een deel gaf prioriteit aan digitale plannen, anderen pleitten tevergeefs voor extra investeringen in de papieren krant. Het eerste kamp hoopte op een overname door Talpa, het tweede gaf de voorkeur aan Mediahuis. Nu de strijd is beslist, wil de nieuwe eigenaar dat iedereen de blik op de toekomst richt. Het bedrijf snakt naar rust, stabiliteit en een heldere strategie.

Complicatie is dat John de Mol zich niet neerlegt bij zijn nederlaag. Met ruim 29 procent van de aandelen heeft hij geen zeggenschap over het beleid, maar als grootaandeelhouder heeft hij op de achtergrond wel een significante positie. Als de mediamiljardair met grote regelmaat beslissingen in twijfel trekt, wordt de klus voor Mediahuis nog lastiger dan die al is.

De nieuwe eigenaar is volgens insiders van plan diverse TMG-managers te vervangen, om een frisse herstart te maken. Een deel van die functies wordt geschrapt. Er is de afgelopen jaren te veel uitgegeven aan bestuurders en adviseurs, vinden de Vlamingen. Voor elke managementfunctie bij Mediahuis heeft TMG er drie, klinkt het in de wandelgangen.

Volgens hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC Handelsblad - ook deel van het Mediahuis-imperium - zijn de Vlamingen verbaasd dat De Telegraaf er al jaren niet of nauwelijks in slaagt winst te maken. "Als je dagelijks 400.000 exemplaren verkoopt, heb je een relatief mooie instroom van geld", zegt Vandermeersch. "De redactie van de krant is niet extreem groot, gezien de kopij die ze produceren. Er gaat te veel geld naar managers, er zijn te veel tussenlagen."

Vandermeersch heeft vertrouwen in Mediahuis, dat in 2015 zijn eigen krant overnam. "Er is wel een essentieel verschil: toen ze kwamen, ging het relatief goed met NRC, net als met de kranten in Limburg. Met De Telegraaf kopen ze een bedrijf in crisis, een huis dat in brand staat. Mediahuis heeft nooit eerder zoiets gedaan, maar ik denk dat ze een goede brandweerman kunnen zijn."

Sterk merk

De Telegraaf heeft relatief veel last van structurele ontwikkelingen waar veel brede, populaire kranten mee kampen. Terwijl adverteerders massaal overstappen naar Facebook en Google, zeggen veel lezers hun abonnement op omdat heel wat nieuws 'gratis' online beschikbaar is. Bijkomend probleem voor De Telegraaf is dat de gemiddelde abonnee armer en minder trouw is dan bij 'kwaliteitskranten'.

Volgens kenners zou het al mooi zijn als Mediahuis erin slaagt de vrije val van De Telegraaf te vertragen. Dat wordt een hels karwei, maar CEO Gert Ysebaert is ervan overtuigd dat Mediahuis die klus kan klaren, omdat de basis goed is. "De Telegraaf is het sterkste merk van Nederland, een krant waar heel Nederland fier op is", zei hij begin maart toen het bod op TMG gedaan werd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234