Donderdag 11/08/2022

Rinus Van de Velde maakt platenhoes STUFF.: "Ik vind hun muziek te goed voor mijn werk"

null Beeld Alexander Popelier
Beeld Alexander Popelier

Eerder ontwierp hij al een hoes voor Raymond van het Groenewoud, en volgende maand siert Rinus Van de Velde ook het artwork van STUFF. De bekende kunstenaar viel als een blok voor deze band, die naast funky, psychedelische kleuren nu ook in alle tinten houtskool grossiert.

Gunter Van Assche

STUFF timmert volop aan een droomcarrière. Focus Le Vif riep hen enkele dagen geleden uit tot de beste act van Eurosonic 2015. De Ancienne Belgique bood het Gentse kwintet dan weer een jaar lang onderdak aan als artist in residence. En vandaag is bekend dat Rinus Van de Velde, fan van het eerste uur, het artwork verzorgt van hun debuut, dat half maart in de winkel ligt. Kosteloos deed hij dat. Al hoopt hij wel nog eens een gratis concert te kunnen versieren.

"Het duurt vaak erg lang voor ik muziek goed begin te vinden", bekent Van de Velde. "Maar bij STUFF. was ik vanaf de eerste noot mee. Toen ik ze nadien live zag spelen, was ik helemaal verkocht. Hoe ik de groep leerde kennen? In Gent stelde iemand me na een jazzconcert voor aan Lander Gyselinck. Ik hoorde dat hij de drummer van LABtrio was, maar thuis las ik dat hij ook STUFF. had opgericht. Die groep wilde ik wel eens checken, en zo belandde ik op hun crowdfundingpagina. Ik investeerde tien euro, gewoon uit nieuwsgierigheid. De best bestede tien euro in tijden! Ik was volkomen weg van die sound. Alleen: aan niemand kon ik nadien uitleggen wat ik had gehoord. Misschien ken ik te weinig van muziek, maar ik heb geen idee van hoe je hen zou moeten omschrijven."

Dat ligt minder aan de muzikale bagage van Rinus dan aan STUFF. zelf. Dit vier jaar oude kwintet bevindt zich namelijk op het onverlichte kruispunt waar jazz, hiphop en experiment elkaar tegenkomen. Denk aan Frank Zappa die zedenleer geeft aan BadBadNotGood. Denk aan Hudson Mohawke die de dansvloer verkent met Flying Lotus. Of denk aan de funkclassic 'Cissy Strut' die brutaal onder handen wordt genomen met moddervette hiphopbeats, samples en improvisatie op intergalactische instrumenten. Horen is geloven.

"Tot mijn stomme verbazing bleek een goede vriend van mij ook manager van STUFF. te zijn (Hendrik De Rycker behartigt onder meer de belangen van Trixie Whitley en Liesa Van der Aa, gva). Hij stelde voor om mijn werk te gebruiken voor hun hoes. Maar eerlijk gezegd vond ik hen daar eigenlijk té goed voor. Bij zulke muziek hoort toch een meesterwerk uit de kunstgeschiedenis?"

De tekening van Rinus Van de Velde voor de hoes van STUFF. Beeld rv
De tekening van Rinus Van de Velde voor de hoes van STUFF.Beeld rv

Burgermannetje

Van de Velde vindt niet dat hij pamflettair klinkt. "Ik meen dat écht. Zoals Sonic Youth het schilderij Kerzen van Gerhard Richter gebruikte op de cover van Daydream Nation: zoiets had ik voor hen in gedachten. Ik voel me ook niet macho genoeg om tegen hun power op te kunnen boksen. Maar uiteindelijk hebben zij toch voor een tekening van mij gekozen, omdat het narratieve in mijn werk hen zo aansprak."

Van de Velde staat er om bekend banale taferelen steeds te voorzien van een indringende dramatische kracht. Dat is niet anders op de hoes. De houtskooltekening toont een pafferig burgermannetje, dat met open mond lijkt te slapen. In de hoek begraaft een vrouw haar gezicht in de handen. Haar treurnis wekt de suggestie dat de man net het loodje heeft gelegd. "Ik denk niet dat hij dood is", grinnikt Van De Velde. "Ik zie het anders: die man staat voor de oudere generatie die is ingedommeld. Maar via zijn mond passeer je het verleden en vind je de ingang naar het werk van STUFF. Al wil ik hun muziek natuurlijk niet afbakenen tot een verhaaltje."

De tekening is gebaseerd op een gevonden foto. "Geen idee wie de fotograaf is van het oorspronkelijke werk", schuttert Van De Velde. "Ik heb nooit de bronnen gecheckt. (lacht) Hopelijk komt dat in deze tijden dus niet als een boemerang terug in ons gezicht."

Het debuut van STUFF. verschijnt op 15/3. Op 13/3: luistersessie in Kerk (Gent). STUFF. stelt de plaat voor op 18/3 (Handelsbeurs, Gent) en op 19/3 (AB, Brussel)

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234