Dinsdag 09/08/2022

Slipknot overrompelend zwaar in Lotto Arena **

De gemaskerde zanger Corey Taylor van Slipknot is nog angstaanjagender dan Heath Ledger als The Joker. (foto Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN
De gemaskerde zanger Corey Taylor van Slipknot is nog angstaanjagender dan Heath Ledger als The Joker. (foto Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN
PE Author

De Antwerpse Lotto Arena liep zondagavond helemaal vol voor de snoeiharde metal van het Amerikaanse Slipknot. Het concert van de negenkoppige band uit Iowa was echter als een precisiebombardement van het Amerikaanse leger: verwoestend, maar niet altijd even trefzeker.

Slipknot lijkt steeds meer op weg het Metallica van een nieuwe generatie te worden. De Lotto Arena zat zondagavond volgestouwd met een uitzinnige massa, die de negen gemaskerde muzikanten als halve metalgoden ontvingen. De onverwachte afwezigheid van special guest Machine Head kon de pret daarbij niet kon drukken. Dat Californische viertal moest zijn concert in Antwerpen schrappen, nadat gitarist Phil Demell afgelopen vrijdagavond op het podium plots in elkaar was gezakt.

Slipknot kwam daardoor vroeger dan aangekondigd uit de kleedkamers. Wie hoopte een metalband op het toppunt van zijn kunnen te zien, ging anderhalf uur later echter enigszins ontgoocheld naar huis. Het geluid in de Lotto Arena was één grote brij, waardoor de melodie, de thrashriffs en de vlijmscherpe hooks in nummers als 'Before I Forget' en 'Pulse of the Maggots' al te vaak verloren gingen. Ook de zang van frontman Corey Taylor, wiens nieuwe masker nog meer angst aanjaagde dan Heath Ledger als The Joker, kwam pas na de eerste dertig minuten echt helemaal door.

Kwik in de aderen
Dat Slipknot al tien weken op tournee is langs drie continenten, viel eveneens duidelijk te merken. Hoe meer het Antwerpse concert vorderde, hoe meer je de indruk had dat de band er een beetje doorheen zat. Zo hadden we de punch van 'The Heretic Anthem' al harder voelen aankomen. Nochtans stonden de songs uit het nieuwe All Hope Is Gone een stuk steviger in hun schoenen. De cd, die in de Verenigde Staten op 1 binnenkwam in de Billboardcharts, valt duidelijk ook in België in de smaak. Toen Slipknot zijn twee singles 'Dead Memories' en 'Psychosocial' vlak na elkaar speelde, was het alsof het publiek vloeibaar kwik in de aderen kreeg gespoten. Dodelijk efficiënt.

De band zette ook een knappe eindsprint in. Bij 'Spit It Out' ging letterlijk het hele middenplein op zijn hurken zitten om als één man op te springen. De deining die daarbij ontstond moet verraste seismografen naar de telefoon hebben doen grijpen. Ook een venijnig 'Duality', waarbij clown Shawn een baseballknuppel als drumstok hanteerde, maakte alsnog veel goed. Toch was het jammer dat in de bisronde publiekslieveling 'Wait and Bleed' achterwege werd gelaten.

Slipknot beloofde snel terug te komen, mogelijk volgende zomer al. Hopelijk zit de band dan iets frisser in het pak. (Wim Wilri)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234