Zondag 23/01/2022

DM ZaptRonald Meeus

‘The Falcon and the Winter Soldier’: superlang superhelden kijken

The Falcon (Anthony Mackie) en The Winter Soldier (Sebastian Stan) in, ja, 'The Falcon and the Winter Soldier', hè? Beeld Marvel Studios
The Falcon (Anthony Mackie) en The Winter Soldier (Sebastian Stan) in, ja, 'The Falcon and the Winter Soldier', hè?Beeld Marvel Studios
Ronald Meeus

Disney kan The Falcon and the Winter Soldier, het volgende epos uit zijn Marvel-superheldenstal, alleen nog maar een ‘miniserie’ noemen omdat je zes weken lang iedere vrijdag verplicht bent om op Disney+ in te loggen. Of niet en wacht je het einde van de zes weken af om de reeks in één keer te bingewatchen. Maar bij beide manieren is er één constante: de verdeling van het wellicht zo’n 250 minuten durende verhaal in zes afleveringen is volstrekt artificieel.

Als je tuk bent op superheldenfictie is er weinig mis met The Falcon and the Winter Soldier. De queeste van de twee heren (Anthony Mackie en Sebastian Stan) tegen weer een nieuw booswicht én een stoorzender in eigen rangen zit vol aardigheidjes en verrassingen, is filmisch prima in orde, zit vol scherpe dialogen, en de snelle opeenvolging van wereldwijde locaties zorgt er in deze verlengde covidtijden voor dat je nog eens iets anders te zien krijgt dan je eigen voortuin. Maar er zit helemaal niets in dat schreeuwt om een vertelling in episodische vorm.

Dat is anders dan bij voorganger WandaVision, waar minstens de drie eerste episodes met hun doorgedreven sitcomstijl dit nieuwe medium omarmden waarin het Marvel Cinematic Universe was beland, en het geheel dus een beetje erom riep om in afgemeten afleveringen te worden verhakkeld. Bij The Falcon and the Winter Soldier? Not so much. Afgaande op wat er werd geserveerd in de twee eerste episodes zou je evengoed de hele mikmak in één keer kunnen kijken, als één lange film. Je krijgt er precies dezelfde superheldenmeuk, dezelfde opgeklopte cameraderie, dezelfde stoere clash van ego’s als in de inmiddels drieëntwintig Marvel-prenten die op bioscoopschermen zijn geland. Alleen wat langer.

Misschien is de vier tot viereneenhalf uur die alle aan elkaar geplakte Falcon and the Winter Soldier-episodes samen duren niet zo handig voor één enkele hap, maar laat dat nu toevallig nét zo lang zijn als Zack Snyder’s Justice League, het huidige hoogtepunt in de filmversie van concurrerend superheldenpantheon DC Comics. Die film werd vorige week evengoed uitsluitend gelanceerd voor tv-schermen, maar regisseur Zack Snyder deelde zijn Snyder Cut opzettelijk niét op in afleveringen. In plaats daarvan presenteert hij hem in zes hoofdstukken plus een epiloog, bleef hij weg van de klassieke drieakterstructuur waarop Hollywoodfilms al een dikke eeuw steunen en werd door meerdere partijen die betrokken waren in de productie geïmpliceerd dat de kijker zijn sessies zelf maar opdeelt.

In een digitale wereld veranderen de entiteiten waarin we ons entertainment consumeren. Dat was bijvoorbeeld ook al zo bij de intrede van digitale muziek rond de eeuwwisseling: ineens werden muziekalbums niet langer noodzakelijk als één bijna narratief geheel gezien, maar kwam de nadruk te staan op individuele tracks. Iets min of meer gelijkaardigs is nu aan het gebeuren bij films en tv-reeksen, maar dan in twee verschillende richtingen: reeksen worden in één keer gebinged zo lang de vrije tijd of de wakkere geest strekt, films worden vaker en vaker in kleinere porties gekeken. En mogen dus ook wat langer van stof zijn dan wanneer ze primair gemaakt waren voor bioscoopvertoning.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234