Maandag 18/10/2021

RecensieThe Green Knight

‘The Green Knight’ hakt er stevig in ★★★★☆

Dev Patel als Gawain in 'The Green Knight'. Beeld K2 / Filmstill
Dev Patel als Gawain in 'The Green Knight'.Beeld K2 / Filmstill

Wedden dat u nog nooit een ridderfilm zag als The Green Knight? Met deze prachtige, bevreemdende en griezelige film bewijst David Lowery andermaal een van de meest getalenteerde regisseurs van zijn generatie te zijn.

Voor een klein maar trouw publiek bouwde David Lowery met prachtige, poëtische kleinoden als A Ghost Story en The Old Man & The Gun een uitstekende reputatie op: geef de man een simpel verhaal, en hij maakt er een geweldige film van. Als Lowery conventies gebruikt, is het om ze helemaal op hun kop te zetten. Of de kop er simpelweg af te hakken.

Dat – en dit is geen spoiler – is wat aanvankelijk gebeurt met het titelpersonage van The Green Knight, Lowery’s bewerking van het 14de-eeuwse ridderverhaal Sir Gawain & The Green Knight. Een mysterieuze ridder met schors als huid daagt het hof van Koning Arthur uit. Een ridder mag hem verwonden, op voorwaarde dat hij een jaar later dezelfde wond aan zijn tegenspeler mag toedienen. De naïeve en ambitieuze Gawain neemt de uitdaging aan, en met één zwaardslag onthoofdt hij de groene ridder. Waarna die zijn hoofd opneemt en Gawain aan de spelregels herinnert.

Dev ‘Slumdog Millionaire’ Patel is perfect gecast als Gawain, het losbandige en ietwat onwetende neefje van Arthur. Patel is even verbaasd over de wereld waarin dit verhaal zich afspeelt als het publiek zelf – een “wereld van wonderen”, vertelt de uit een horrorfilm weggelopen vertelstem aan het begin van de film. Op weg naar zijn afspraak met de groene ridder kruist Gawain de weg van struikrovers, onthoofde geesten, reuzen en een mysterieuze kasteelheer (Joel Edgerton) en diens flirterige echtgenote (Alicia Vikander).

Het leidt tot een spannende – je wil wéten wat er gebeurt als Gawain zijn bestemming bereikt – maar ook tot een griezelige en tegelijk beeldschone film. Lowery schildert met licht, en zijn klassiek gecentreerde composities brengen middeleeuwse kunst in herinnering. De stijl van The Green Knight lijkt al even behekst als het verhaal dat Gawain beleeft, en net als Dev Patel word je als kijker met open mond en een portie ongemak ondergedompeld in een griezelig maar wonderlijk universum.

Voor veel mensen zal The Green Knight verwarrend of pretentieus zijn. Pech voor hen. Van Lowery’s unieke films geniet je op zijn voorwaarden, en volgens zijn spelregels. En dan doet The Green Knight exact wat de titelfiguur belooft: deze film hakt er stevig in.