Woensdag 19/01/2022

CultuurTheaterFestival

TheaterFestival pakt in september uit met een best-of van live-voorstellingen én streamings

Tom Dewispelaere en Tom Van Dyck in 'Wachten op Godot' (Olympique Dramatique). Beeld Kurt Van der Elst
Tom Dewispelaere en Tom Van Dyck in 'Wachten op Godot' (Olympique Dramatique).Beeld Kurt Van der Elst

Aan het einde van een seizoen waarin de podiumsector grotendeels platlag door het coronavirus, kiest het TheaterFestival ervoor om de tien beste voorstellingen live te hernemen. Tegelijk worden er onder de noemer #specialhonours ook zes virtuele voorstellingen geselecteerd.

Ewoud Ceulemans

“In de periode na de eerste lockdown, en zeker toen begin september het cultuurjaar vervroegd losbarstte, was er zo’n eruptie van creativiteit op onze podia dat het voor de jury niet moeilijk was om tien voorstellingen te selecteren die hen van hun sokken hebben geblazen.” Met die woorden kondigde Kathleen Treier, directeur van het TheaterFestival, de selectie aan voor de jaarlijkse best-of van het afgelopen theaterseizoen.

Een hoogst uniek theaterseizoen, waarin de schouwburgen omwille van de coronapandemie vaker niet dan wel open waren. Heel wat theatermakers, performers en choreografen zochten andere middelen om hun publiek te bereiken, zoals virtuele voorstellingen en livestreams. Daarom mocht elk van de zes juryleden ook één digitale voorstelling selecteren, onder de noemer #specialhonours. Die speciale eer valt onder andere de theaterfilm Yellow van Luk Perceval/NTGent, het radiotheater Radi’O Zoutloos van Studio Orka en Kate Tapes Away, het ‘theater op cassette’ van Zuidpool, te beurt.

Bij de liveselectie valt onder andere Wachten op Godot op, de bewerking van Samuel Becketts klassieker door Olympique Dramatique en Toneelhuis. Van datzelfde Toneelhuis werd ook het kleinschalige Wereldtournee (Benjamin Verdonck) geselecteerd.

Uit Brussel worden dan weer de KVS-producties Piano Works Debussy (Lisbeth Gruwez/Voetvolk) en Coloured Swan #3 van Moya Michael hernomen. Ook de jeugdvoorstellingen De binnenkamer van Binta (Aminata Demba) en Het eind van het begin van het einde (Jetse Batelaan) zijn geselecteerd, net als The Courage to Be Disliked (De KOE), A Revue (Benjamin Abel Meirhaeghe), The History of Western Korean Theatre (Jaha Koo) en Through the Grapevine (Alexander Vantournhout).

“Wij zien het festival als een feestelijk nieuw begin, een kans om een moeilijke periode af te sluiten door de makers en gezelschappen in de bloemetjes te zetten”, zegt Treier. Het is de laatste editie onder haar leiding. Aan het einde van volgend seizoen volgt zij Guy Cassiers op als artistiek leider van Toneelhuis.

Het TheaterFestival vindt van 2 tot 12 september plaats in in Antwerpen, met deSingel als centrale plaats.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234