Maandag 26/09/2022

Update

Topman Fox News stapt op na beschuldigingen seksuele intimidatie: Rupert Murdoch neemt zelf leiding over

Roger Ailes in 2006. Beeld Photo News
Roger Ailes in 2006.Beeld Photo News

Roger Ailes, de man die Fox News groot maakte en er bijna 20 jaar lang de baas was, stapt op. De 76-jarige Ailes werd er begin deze maand door een voormalige presentatrice aangeklaagd, omdat hij haar ontslagen zou hebben nadat ze weigerde een seksuele relatie met hem te beginnen. Hierna kwamen meerdere andere vrouwen naar buiten met gelijksoortige verhalen. Rupert Murdoch neemt in eerste instantie persoonlijk de functie over.

Ailes, die ook de scepter zwaaide bij Fox Business Network, wordt tijdelijk opgevolgd door opperbaas Rupert Murdoch (85). Die kwam eerder van vakantie in Frankrijk terug om het vertrek van Ailes in goede banen te leiden. Ondertussen wordt naar een opvolger gezocht voor de man die conservatisme populair maakte op de Amerikaanse televisie.

Het balletje kwam aan het rollen toen de 50-jarige Gretchen Carlson haar voormalige baas aanklaagde vanwege seksuele intimidatie en onterecht ontslag. Carlson zegt dat ze jarenlang vunzige opmerkingen van Ailes heeft moeten verdragen en seksuele advances heeft moeten afslaan. Bij promoties en salarisverhogingen werd ze systematisch achtergesteld. Na elf jaar moest ze vertrekken, volgens Carlson omdat ze geen seksuele relatie met Ailes was begonnen.

Hoewel de rechtse mediatycoon de beschuldigingen met klem ontkende, begon het te rommelen binnen Fox. De aanklacht werd onderschreven door meerdere vrouwen met dezelfde klachten over Ailes. Uiteindelijk lieten meer dan twaalf vrouwen van zich horen. De beschuldigingen gaan terug tot de jaren 60, toen Ailes als producer voor het programma The Mike Douglas Show werkte. Hij zou jonge vrouwen een rol in het programma hebben beloofd, als ze met hem naar bed zouden gaan.

Sommige vrouwen die nu bij Fox werken, verdedigden Ailes. Zo niet Megyn Kelly, de meest populaire presentatrice van Fox. Volgens bronnen is Kelly zelf tien jaar geleden seksueel geïntimideerd door haar baas, toen ze nog maar net bij Fox werkte. Kelly heeft dit niet bevestigd.

Veel van dit soort zaken worden achter gesloten deuren geschikt, maar Carlson is er met haar openbare rechtszaak op uit geweest om Ailes, die lange tijd als ontastbaar gold in het Amerikaanse medialandschap, aan het wankelen te brengen. Dat is gelukt. De Fox-baas kreeg van 21st Century Fox een deadline: voor 1 augustus opstappen, of ontslagen worden.

40 miljoen dollar
In een verklaring van 21st Century Rox en Rupert Murdoch waarin het vertrek van Ailes bevestigd wordt, staat niets over het schandaal dat al sinds begin juli speelt. Wel wordt de nu ex-topman overladen met complimenten over alles wat hij voor Fox heeft gedaan. Over een eventuele gouden handdruk zijn geen uitspraken gedaan, al zegt de conservatieve website Drudge Report een kopie van de vertrekregeling in handen te hebben. Daarin staat dat Ailes een vertrekpremie van 40 miljoen dollar krijgt.

Ailes zal ondanks zijn vertrek onofficieel aan de zender verbonden blijven, als adviseur van Murdoch. Hij heeft in een open brief naar Murdoch laten weten dat hij "trots is op alles wat we bereikt hebben". Ook kijkt hij er naar uit om als 'consultant' met Murdoch samen te werken.

Gretchen Carlson. Beeld REUTERS
Gretchen Carlson.Beeld REUTERS
Megyn Kelly Beeld AP
Megyn KellyBeeld AP
Het hoofdkantoor van News Corporation in New York, waar de studio's van Fox News zijn gelegen. Beeld AFP
Het hoofdkantoor van News Corporation in New York, waar de studio's van Fox News zijn gelegen.Beeld AFP
Roger Ailes in 2013. Beeld EPA
Roger Ailes in 2013.Beeld EPA
Grote baas Rupert Murdoch (85) verlaat het hoofdkantoor van zijn News Corporation. De Australische miljardair neemt tijdelijk over. Beeld AFP
Grote baas Rupert Murdoch (85) verlaat het hoofdkantoor van zijn News Corporation. De Australische miljardair neemt tijdelijk over.Beeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234