Dinsdag 27/09/2022

AchtergrondMuziek

Van Michael Kiwanuka tot Raymond van het Groenewoud: waarom bijna alle toetsenisten op dit knalrode keyboard spelen

null Beeld RV
Beeld RV

Michael Kiwanuka heeft het. Wilco heeft het ook. Anderson .Paak liet het zijne zien op Les Ardentes en Raymond van het Groenewoud dat van hem op de Grote Markt van Brussel. Het gaat hier over keyboards van Nord, een merk dat al zijn instrumenten uitvoert in haast kitscherig rood. De beste klavieren ter wereld volgens de ene pianist, toch vooral de lelijkste volgens de andere.

Jasper Van Loy

Bijna alle piano’s en keyboards zijn zwart. Een zilveren klavier is al voor de durvers, met een wit exemplaar komt eigenlijk enkel Elton John weg. Daar is één uitzondering op: Nord, een Zweeds merk dat al zijn synthesizers en keyboards in het knalrood uitvoert.

U kent de Nord, of u hebt hem deze festivalzomer al minstens één keer gezien. Hij stond een paar keer op Rock Werchter (Keane, Charles, Michael Kiwanuka), maar ook op Les Ardentes (Anderson .Paak), CORE (Blackwave.), Gent Jazz (Kae Tempest), Live Is Live (Wilco, Admiral Freebee) en zelfs op de Vlaamse Feestdag in Brussel, waar Raymond van het Groenewoud de avond inzette met ‘Je veux l’amour’, solo op zijn Nord.

“Het is een echte alleskunner”, zegt Toon Luyten, klavierenspecialist bij KeyMusic. “Normaal kies je als toetsenist tussen een piano, een synthesizer en een orgel om mee op het podium te nemen, maar die drie dingen zitten allemaal in de Nord. Per nummer op de setlist kun je alles op voorhand programmeren en als je live iets aan de klank wil veranderen, moet je niet eindeloos op het schermpje tikken of aan de menu’s prutsen. Voor alles is een knop waar je aan kan draaien of op kan drukken en dat maakt het gemakkelijk te bedienen.” Hanne Torfs speelt bij School is Cool op een Nord en beaamt dat: “Vroeger had ik nog een extra klavier of een klokkenspel mee op het podium, maar dat is nu niet meer nodig. Alles zit in de Nord.”

Niet onbelangrijk voor een zwaar ding dat de hele tijd in en uit bestelwagens moet worden gezeuld: een Nord krijg je volgens de bezitters die wij contacteerden niet kapot. “Ik speel er al vijftien jaar mee, nooit ellende gehad”, zegt Senne Guns, toetsenist voor Admiral Freebee en Pomrad en bezieler van de Radio 1-podcast Koken met classics. “Nochtans hoor ik een loszittend vijsje rollen als ik hem optil, maar daar merk je niks van tijdens het spelen. Ik vind het echt het beste keyboard ter wereld.”

Niks voor dance

David Poltrock, pianist bij De Mens, zag de Nord in de jaren negentig opkomen. “Enerzijds had je de synths uit de jaren zeventig, gigantische bakken waar je muzikaal veel mee kon. Toen kwamen de saaie instrumenten zonder knopjes uit de jaren tachtig, met voorgeprogrammeerde klanken. De Nord Lead sprong daartussen: hij had wel knoppen, maar was ook compact en zag er nog eens goed uit. Tien jaar later brachten ze de eerste Nord Stage uit en die is door zijn veelzijdigheid de norm op het podium geworden.”

Raymond van het Groenewoud Beeld rv
Raymond van het GroenewoudBeeld rv

Poltrock geeft les over muzikale technologie aan Hogeschool PXL en weet dus ook goed waar het instrument tekortschiet. “Voor mijn soloprojecten neem ik liever obscure instrumentjes mee met wat meer karakter. Ook een danceproducer kan live maar weinig aanvangen met een Nord, omdat de synthesizersectie te beperkt is. Ik vind het jammer voor andere fabrikanten die ook fantastische spullen maken, maar in zijn beperktheid biedt de Nord 95 procent van de mogelijkheden die je als popmuzikant wil hebben.”

Jarno Verheyen van Blackwave. is nog iemand die veel dingen doet met zijn ene rode keyboard. “Ik heb bewust gezocht naar een instrument dat alles kon. Vergeet niet dat zo'n Nord tot 4.000 euro kost, dan is het wel handig dat je er live mee toekomt.”

Snobisme

Blijft de vraag: waarom is dat ding in godsnaam rood? Ontwerper Hans Nordelius, die zijn naam ook leende aan de Nord, kwam één keer met een vage verklaring in een interview met magazine Future Music. “De eerste digitale drumpad die ik ontwierp, was rood. Ik weet niet waarom... Het springt eruit op het podium.” In hetzelfde interview beweert Nordelius zelfs dat Kraftwerk ooit om grijze synthesizers vroeg en die van hem niet kreeg.

Toon Luyten vindt het ‘geniale marketing’. “Klanten vragen geregeld naar het ‘rode keyboard', omdat ze het hebben gezien op tv of in een concertzaal.” Toch zijn niet alle muzikanten fan. Op Twitter vind je onder de hashtag #nordshame een paar voorbeelden van muzikanten die hun rode keyboard in een neutraler meubel hebben laten inwerken. Wie goed keek op het CORE-festival, zag dat ook Tom McFarland van soulpopband Jungle aan Nord-schaamte lijdt. Hij stopte zijn instrument weg in crèmekleurig hout, mooi in lijn met de kleren die hij en zijn bandmakkers droegen.

Michael Kiwanuka Beeld Photo News
Michael KiwanukaBeeld Photo News

Hanne Torfs van School is Cool plakte het merk af – “toch iets rustiger” – en ook bij De Mens hoor je de Nord zonder hem te zien. “Een kwestie van smaak, en een beetje van snobisme”, geeft Poltrock toe. “Zo’n rood instrument ziet er toch maar plastiekerig uit naast een zwarte Roland of Yamaha. Je pakt onder pianisten ook niet uit met je Nord, omdat iedereen hem heeft. Het is de Volkswagen van de keyboards: oerdegelijk en stevige prijs, maar niks om mee te pronken. Onder pianisten stoef je sneller met dat kleine synthesizertje van een hip merk dat náást je Nord staat. Andere collega’s zetten dan weer extra effect op hun pianoklanken met gitaarpedalen. Het onbewerkte geluid van een Nord haal ik er als prof intussen zo uit.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234