Maandag 03/10/2022

MuziekrecensiesPlaten van de week

Van zielsverheffing tot kermisdreun: dit zijn de beste albums van de week

null Beeld DM
Beeld DM

De Morgen gidst u door het allerbeste wat er te beluisteren is.

Gunter Van Assche en Sasha Van der Speeten

Dave – We’re All Alone In This Together ★★★★★

De tweede plaat van de Mercury Prize-winnaar Dave verteer je niet zonder een dubbele whiskey bij de hand. Op weergaloze wijze schetst de 23-jarige rapper het lijden van de zwarte Britten, of het nu gaat om de onmenselijke repressie van de zogenaamde Windrush-immigranten, om vileine microagressies of de geestelijke gezondheid van jonge Afro-Britten. Het geinige gekoketteer met materialisme in de Stormzy-collab ‘Clash’ lijkt een afleidingsmanoeuvre voor het fatalisme dat als een apocalyps door de overige lyrics raast. Als tekstschrijver toont Dave zich er hors catégorie. Elke song lijkt een kortfilm. Dit is hiphop op zijn allerbest: rauw, wrang, schrijnend, confronterend, gestoeld op James Blake-elektronica en zinderende afrobeats. “Imagine a place where you raise your kids / the only place you live says you ain’t a Brit.” Tot op het bot.

Prince – Welcome 2 America ★★★★☆

Het heeft geen zin Welcome 2 America te vergelijken met de bejubelde jaren 80-output van Prince. Dit pas vrijgegeven album vol bezorgde, wereldwijze liedjes verdween in 2010 in zijn legendarische kluis bij zoveel andere onuitgegeven opnames en moet worden gezien binnen het kader van de sociopolitiek geïnspireerde renaissance die Prince aanhing vanaf de millenniumwissel. De drang muzikaal te vernieuwen geraakte op het achterplan, het verlangen naar een maatschappelijke en spirituele omwenteling hield hem des te meer bezig. Je hoort het in de zielsverheffende laid-back-soul van het titelnummer, de gospel van ‘Running Game (Son of a Slave)’ en de tedere Curtis Mayfield-pastiche ‘Born 2 Die’.

Anne-Marie – Therapy ★★☆☆☆

In een veiliger wereld had Anne-Marie straks op Pukkelpop gestaan. In een betere wereld zou de Britse dan ook een tweede langspeler onder de arm dragen, die haar positie op de affiche kon rechtvaardigen. Tweemaal zijn we allen de pineut. Dit huppelende onding van een plaat slalomt immers lukraak tussen genres. Therapy zou allicht zo moeten getuigen van breed bereik. De songs variëren helaas op generische wijze tussen kermisdreun, UK Garage, kopies van wegwerphitjes en een zeldzame pure popparel (‘Breathing’). Verder heeft ‘Kiss My (Uh-Oh)’ veel lol met een sample van Lumidee’s ‘Never Leave You’ uit 2003, maar zelf voegt de song werkelijk niets toe. “Have you ever seen a bitch lose it?” kirt Anne-Marie in ‘x2’. Alsof ze tijdens de opnames zélf al iets in het snotje kreeg. Zonde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234