Donderdag 06/10/2022

Review

Vier redenen waarom u 'Les innocentes' moet zien

'Les innocentes' toont het trauma van enkele Poolse nonnen die tijdens WO II door Russische soldaten verkracht werden, een historisch accuraat verhaal. Beeld rv
'Les innocentes' toont het trauma van enkele Poolse nonnen die tijdens WO II door Russische soldaten verkracht werden, een historisch accuraat verhaal.Beeld rv

In Les innocentes neemt regisseur Anne Fontaine je mee naar een Pools klooster waar nonnen verkracht werden. En toch gaat dit verrassend actuele drama over veel meer dan het trauma van seksueel geweld. Vier redenen om te gaan kijken.

LUC JORIS

1. Dat andere verlangen

De Franse regisseuse Anne Fontaine tast in haar werk vaak het thema van het verlangen af. Kijk naar films als Nathalie of de Doris Lessing-adaptatie Perfect Mothers: het is met een zekere troebele ambiguïteit - twee moeders die verliefd worden op elkaars zonen - dat ze het vraagstuk van het seksuele verlangen behandelt.

In Les innocentes is dat verlangen en die seksualiteit van een heel andere orde. Dit lyrisch ingetogen drama volgt wat er in een Pools klooster gebeurt op het einde van WO II wanneer enkele nonnen door Russische soldaten zijn verkracht.

"Die ondervraging van het verlangen zit erin", zegt Fontaine. "Ondanks de initiële schok en het trauma van de verkrachting, stelt de film op een onverwachte manier vragen over het moederschap en dat bij vrouwen die omwille van hun geloof seksualiteit uitsluiten. Ik heb met heel wat kloosterzusters gesproken en de gelofte van het afstand doen van het moederschap is heel pijnlijk en zwaar en gaat je op een gegeven moment altijd inhalen."

2. Van alle tijden

Les innocentes is allesbehalve een biopic maar het verhaal is gebaseerd op historische feiten. Fontaine vertrok van de dagboeknotities van Madeleine Pauliac, een Franse Rode Kruis-arts die de verkrachte nonnen is gaan helpen.

"Pauliac was een heel bijzonder iemand. Ik was onmiddellijk gepassioneerd door dit project en niet alleen omdat het over een apart en ontroerend aspect van het vrouw-zijn gaat, maar wat Pauliac gedaan heeft, als jonge Franse vrouwelijke dokter, was revolutionair. Zeker in die tijd."

"Maar het onderwerp heeft ook een sterke actuele resonantie. Er is het gegeven van verkrachting als oorlogswapen, het seksuele geweld tegen vrouwen, dat is van alle tijden. En ik snijd ook items aan als het trauma, fanatisme en integrisme, zaken waar we opnieuw mee geconfronteerd worden door de IS-aanslagen bij ons."

"Ik heb de film aan het Vaticaan laten zien. Monseigneur Carballo, een bisschop die dicht bij paus Franciscus staat, noemde het een therapeutische film. En niet alleen voor gelovige mensen maar voor alle landen die in oorlog zijn. Dit is geen 'verre' historische reconstructie, anders had ik de film niet gemaakt."

3. Nieuwe Brigitte Bardot

De revelatie van Les innocentes is Lou de Laâge in de rol van de moedige Rode Kruis-vrijwilligster die de Benedictijnen-nonnen verlossing gaat bieden. De 25-jarige wordt het nieuwe goudklompje van de Franse cinema genoemd. Sommigen vergelijken haar zelfs met Brigitte Bardot of Emmanuelle Béart omwille van haar getuite lippen en die melancholieke schoonheid, al blijft de actrice opvallend nuchter onder al die complimenten en media-aandacht.

"Iedereen laat zich veel te snel inpakken", zegt De Laâge. "Ik besef dat ik veel geluk heb, morgen is het misschien gedaan, maar ik wil alleen projecten kiezen die me echt liggen. En laat anderen maar in mijn plaats dromen."

Ook Fontaine is het erover eens dat we nog veel van De Laâge gaan horen. "Ik heb haar gekozen omwille van haar gratie, haar aparte schoonheid en manier van kijken. Haar gezicht heeft iets van een schilderij, ze zorgt voor licht. Maar het is ook een actrice met een heel intelligente dramaturgie."

null Beeld

4. Aparte kijk op klooster

Van de Robert Bresson-klassieker Les anges du passé en Alain Cavaliers Thérèse tot het recente, in Cannes bekroonde Des hommes et des dieux: regelmatig duiken er in de Franse cinema films op met een aparte kijk op het kloosterleven.

"Een klooster is een heel gestileerde locatie", aldus Fontaine. "De tijd heeft er weinig impact op. Ik heb hun ritueel leven van bidden en zingen, hun verhouding met de stilte ook, op een sobere manier proberen te stileren.

"Voor mij is het eveneens een film over de fragiliteit van het geloof. Op een gegeven moment zegt een van de nonnen dat haar leven bestaat uit 24 uren twijfel en een minuut hoop. Het is een vreemde uitspraak voor iemand die haar lichaam en ziel aan god gegeven heeft maar ook een ongelovige wordt daarmee geconfronteerd, toch? Wie verliest soms niet zijn geloof in de mensheid?

"Het is een film over menselijke dapperheid en ik heb geprobeerd om er een teken van hoop in te stoppen, om van het donkere, het traumatische naar het licht toe te werken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234