Maandag 18/10/2021

FILM

Vrouwen doen nu ook de box office rinkelen

Gal Gadot in 'Wonder Woman'. Beeld AP
Gal Gadot in 'Wonder Woman'.Beeld AP

2017 was het jaar waarin vrouwelijk Hollywood zich meer dan ooit heeft laten gelden. Dat blijkt niet alleen uit het #metoo-schandaal, maar ook uit de box office: de drie meest succesvolle films in de VS hadden alle drie een vrouwelijk hoofdpersonage.

Star Wars: The Last Jedi, Beauty & the Beast en Wonder Woman: dat waren de drie meest succesvolle films aan de Amerikaanse box office dit jaar. En toeval of niet: ze hadden in de gedaante van Daisy Ridley (als Rey in Star Wars), Emma Watson (als Belle in Beauty and the Beast) en Gal Gadot (als Diana in Wonder Woman) alle drie een vrouwelijk hoofdpersonage. Alles tezamen brachten die drie titels 1,43 miljard dollar op, omgerekend zo’n 1,18 miljard euro.

Vooral Wonder Woman valt op. De superheldenfilm werd geregisseerd door een vrouw, Patty Jenkins, en is voorlopig de enige film uit de stal van DC Comics die scoort bij het publiek – Wonder Womans mannelijke collega’s Batman en Superman deden het de afgelopen jaren immers veel minder goed.

Toeval of niet? In een jaar waarin Hollywood werd geteisterd door schandalen over seksueel misbruik door studiobonzen als Harvey Weinstein en mannelijke acteurs als Kevin Spacey en Dustin Hoffman, voelt 2017 alleszins aan als een kantelpunt. Zeker omdat je al even terug moet in de tijd om een precedent te vinden. Volledige gegevens over de jaarlijkse box office-resultaten gaan maar 37 jaar terug, maar volgens The Guardian is het al 59 jaar geleden sinds het nog gebeurde. In 1958 scoorden South Pacific, Auntie Mame en Cat on a Hot Tin Roof het best aan de kassa.

Kentering

Is hiermee de vrouwelijke verovering van Hollywood definitief ingezet? “Het is nog vroeg om dat te zeggen”, vindt professor media- en genderstudies Sofie Van Bauwel (UGent). “Star Wars doet het bijvoorbeeld altijd goed, los van welk geslacht het hoofdpersonage heeft. Maar er is wel een kentering in de beeldvorming van vrouwelijke personages, die al langer bezig is. Dat die films ook succes hebben, kan een aanzet zijn om nog meer gelijkheid te bekomen.”

De afgelopen jaren scoorden ook films als Frozen en de Hunger Games-franchise aan de kassa, en dat is niet toevallig. Van Bauwel: “Studio’s merken ook dat er een publiek is voor zulke films. Meisjes en vrouwen worden vandaag in een andere context opgevoed, en hebben nood aan sterke vrouwelijke personages. Er is dus een markt voor, en Disney weet dat ook. Het is niet enkel uit emancipatorische overwegingen dat ze vol inzetten op films met vrouwelijke hoofdrollen.”

De veranderende context speelt dus een rol, en dat werd dit jaar duidelijker dan ooit. Je kunt de #metoo-campagne niet als enige verklaring zien voor de nieuwe wind die door Tinseltown lijkt te waaien, maar de beweging heeft misschien wel tot een duwtje in de rug geleid. “#metoo heeft ook geleid tot oproepen voor meer gelijkheid in Hollywood”, ziet Van Bauwel. “Dat heeft ook gevolgen voor wie films maakt, en dat kan dan weer leiden tot een positieve evolutie in de beeldvorming van vrouwelijke personages.”

Lees hier ons artikel over het succes van 'vrouwelijke' blockbusters.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234