Vrijdag 30/09/2022

Wereldhit nodig? Beyoncé verkiest Belgische beats

null Beeld AP
Beeld AP

Twee tieners uit Lier hielpen Beyoncé deze maand aan een nummeréénhit. Een andere danceproducer uit Hoogstraten kan het zich dan weer permitteren om Madonna af te schepen. Belgische beats liggen duidelijk in de bovenste schuif. Wat is het geheim achter dat succes?

Gunter Van Assche

Ze moeten nog twintig worden. Maar als het producersduo Alvar & Millas mengen de Lierenaars Thibault Hendrix en Robbert Cools zich nu al in de betere kringen van de popwereld. De twee hebben op dit ogenblik een clubhit te pakken met de remix van Beyoncés 'Blow'. Daarmee prijkten ze vorige week op de eerste plaats van de Billboard Club Play Charts in Amerika. En ook in de Britse Urban Club Charts stond die remix in poleposition. Eerder schreven ze ook al een officiële remix voor Britney Spears op hun conto.

Die Sturm und Drang doet denken aan het succesverhaal van Lazy Jay. Via een culthit voor Azealia Banks verscheen dit broederduo uit Hoogstraten op de radar van Black Eyed Pea will.i.am. Jef Martens - één helft van Lazy Jay en bekend als jurylid van Eurosong - werkte daarop met hem en Britney Spears samen aan 'Scream & Shout'. Die single voerde de hitlijst aan in een twintigtal landen. En vorige week vertelde Martens dat hij met de popster Mika werkt, en een aanbod van Madonna doodleuk afwimpelde. Bij heel wat beginnende slaapkamerproducers staan de dollartekens vast al in de ogen. Voor hen zochten we uit waarom Belgische beats zo'n hoge vlucht nemen.


Surf op een originele golf

De VS hebben elektronische dansmuziek (EDM) pas enkele jaren geleden herontdekt. Amerikaanse platenfirma's en artiesten kijken daarom met grote verwondering naar wat beweegt op het Europese continent. De sound van EDM kopiëren, lukt hen vooralsnog niet zo best. Maurice Engelen van Praga Khan en Lords of Acid kondigde vorige maand trouwens aan dat hij in de States jonge producers gaat begeleiden. Belgische knowhow is kennelijk goud waard.

"We zijn internationaal als we origineel zijn", wist Arno jaren geleden al. Dat verklaart waarom de broers Dewaele - zelf wereldwijd bekend als 2ManyDJ's en Soulwax - in buitenlandse platenwinkels nog steeds Front 242 aantreffen. Die elektronicapioniers hadden met hun revolutionaire geluid een grote invloed op Chemical Brothers of The Prodigy. Ook met new beat tekende België voor een opvallend hoofdstuk in de geschiedenis, net als met de mix van rap en floorfiller-dreun van Technotronic.

En ook de unieke smeltkroes van beats waar Stromae bij zweert, vindt weerklank in alle windstreken. Luttele jaren geleden stond ons land ook op de barricades van de nu-disco. Aeroplane, The Magician, Villa en Moonlight Matters toonden zich meester van de remix, voor internationale sterren als Justin Timberlake en Adele. De komende maand toert Netsky dan weer met zijn verfijnde en commerciële drum-'n-bass in Amerika. En nu deep house aan een stevige opmars bezig is, wordt Arches getekend door de Britse tak van Columbia Records.

Netsky. Beeld Photo News
Netsky.Beeld Photo News

Laat je een label opkleven
Jef Martens werd 's nachts opgebeld door will.i.am. Maar die persoonlijke aanpak is eerder uitzondering dan regel. Natúúrlijk belt Beyoncé niet zelf aan in Lier. Haar management nam contact op met Alvar & Millas, nadat het door Spinnin' Records getipt werd. Dat is een van de meest toonaangevende dj-labels ter wereld. De Belgische producer Romeo Blanco heeft dezelfde banden, en nam eerder al 'Blow' van Beyoncé onder handen. Martens werd op zijn beurt gepolst door Madonna's management omdat hij vaak met haar platenlabel Interscope samenwerkt. Labels zijn overigens meestal vragende partij voor een clubremix. "In 2006 mochten The Glimmers bijvoorbeeld een remix maken voor Roxy Music", weet Jeroen Delodder, organisator van 10 Days Off en StuBru-presentator. "De catalogusafdeling van hun platenfirma wilde een oude band dichter bij een nieuw en jong publiek brengen." Volgens dj Nadiem Shah, die werkt voor platenlabel N.E.W.S., zijn dancefestivals ook machtige vrienden. "Zo'n Summerfestival of Tomorrowland komt voortdurend in contact met internationale booking agents. Zij kunnen je in contact brengen met belangrijke spelers en artiesten. Het gaat er vaak over om een kans voor jezelf te creëren en die te benutten."

Het lot helpt een handje
Voor de broers Martens van Lazy Jay ging de bal in 2011 aan het rollen, toen Azealia Banks in '212' hun 'Float My Boat' plunderde. Na heel wat getouwtrek met Banks verscheen de naam van het duo bij de credits, en zo viel het oog van will.i.am op deze nobele onbekenden. De Limburger Peter Luts van Lasgo stootte acht jaar geleden dan weer Justin Timberlakes 'Sexy Back' van de eerste plaats in de Billboard Dance Airplay Chart. Dat gebeurde nadat een invloedrijke New Yorkse dj toevallig gek bleek op ''What a Feeling'. Bij een remix of samenwerking met een grote popster lijkt succes trouwens vaak een kwestie van het juiste lot trekken.

Dr. Lektroluv is als dj succesvoller in Brazilië dan in ons land. Hetzelfde geldt voor Soulwax en 2ManyDJ's in Amerika. Moonlight Matters vond eerder onderdak bij het hippe Franse label Kitsuné, en krijgt nu steun van het roemrijke platenhuis Columbia. Tot Eurosong hadden de meeste Belgen ook nooit van Jef Martens gehoord. Laat staan van zijn project Basto. Toch haalt zijn muziek in Frankrijk en Zweden al jaren platina. In Madrid werd hij zelfs al voorgedragen als Best European Talent. Big in Belgium? Het hoéft geen noodzakelijke springplank naar de rest van de wereld te zijn.

Lees meer in De Morgen, ook digitaal beschikbaar. Abonnees lezen de krant gratis digitaal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234