Donderdag 30/06/2022

Vlaamse film

Ze floppen tenminste al. Dat is een vooruitgang

'Café Derby', de debuutfilm van Lenny Van Wesemael, wist na één week 10.000 toeschouwers te lokken. Beeld rv
'Café Derby', de debuutfilm van Lenny Van Wesemael, wist na één week 10.000 toeschouwers te lokken.Beeld rv

Het gaat goed met de Vlaamse film. Vraag dat maar aan het buitenland. Maar er zijn groeiproblemen. 'Dat de Vlaamse films beter moeten worden, daar zijn we het allemaal over eens.'

KURT VANDEMAELE

Vorige week nog gooiden we hier de knuppel in het hoenderhok, toen de Vlaamse film met de Ensors zijn jaarlijkse bedrijfsfeestje hield, en wij durfden op te merken dat weinig mensen de films hadden gezien waar de meeste kandidaat-winnaars bij betrokken waren. Filmkenner Ward Verrijcken praatte dit weekend nog het feestje vlotjes aan elkaar, een halve week later vraagt hij zich op deredactie.be af of er niet te veel Vlaamse films gemaakt worden.

Het gaat goed met de Vlaamse film. Daar is het buitenland alvast van overtuigd. Of gelooft u zelf nog dat het toeval is dat Matthias Schoenaerts, Veerle Baetens, Felix Van Groeningen, Michael Roskam en een hele waslijst anderen in den vreemde aan de slag zijn?

Maar er zijn groeiproblemen, zoveel is duidelijk. De cijfers liegen niet. Waste Land klopte af op 8.800 toeschouwers, Lee & Cindy C. geraakte niet aan 7.000 toeschouwers, de teller van de verkochte tickets voor Paradise Trips stond gisteren op 11.307 en Galloping Mind zal vermoedelijk geen 2.000 man naar de zaal krijgen.

Boven het maaiveld

Nu plots gaan roepen dat er geen volk naar de Vlaamse film gaat, is wat te kort door de bocht. Want de Vlaamse films die er de voorbije jaren wel in slaagden om tot hits uit te groeien, waren de uitzonderingen en niet de regel. Dirk Impens, producent van The Broken Circle Breakdown, is in elk geval een tevreden producent met de 10.000 toeschouwers die Café Derby, de debuutfilm van Lenny Van Wesemael, na één week wist te lokken, ook al werd zijn film door Verrijcken nog aan het lijstje flops toegevoegd. "Café Derby is een eerste film. En die zal uiteindelijk 30.000 tickets verkopen, wat even veel is als de eerste film van Felix Van Groeningen. Zonder dat het een komedie is, zonder dat de naam van Dimitri Verhulst eraan vasthangt en zonder dat de hoofdrollen door grote filmsterren vertolkt worden."

"Dat de Vlaamse films beter moeten worden, daar zijn we het allemaal over eens. Maar dan zeg ik er ook meteen bij: aanvaard dan ook dat bepaalde films niet lukken. In de zin van: geen publiek vinden", zegt Impens. "Dat is nu eenmaal de prijs van het succes die je betaalt. Je kunt niet verwachten dat alle films marcheren. Dat kan nu eenmaal niet. Hoe kun je leren een goeie film te maken als je niet de kans krijgt om fouten te maken? Als je het normaal vindt dat bepaalde films boven het maaiveld uitsteken, aanvaard dan ook dat er een maaiveld is. En je kunt zeker niet, zoals Ward Verrijcken op de radio, gaan stellen dat alle films floppen omdat we er te veel maken. Het is moeilijker dan dat."

Ze floppen tenminste al. Ook dat is een vooruitgang. Tot voor kort kregen bepaalde films die kans niet. Ze vonden simpelweg geen distributie. Een verdeler vinden is een kunst. Een verdeler vinden die je film niet tussen oktober en december wil uitbrengen, al helemaal.

De distributie van de films is in commerciële handen. En de cijfers zeggen dat de massa vooral tussen oktober en december naar de bioscoop gaat. Het gevolg is dat de komende maanden alle Vlaamse films op een hoopje uitkomen. En niet alleen de Vlaamse films. Ook tal van grote internationale blockbusters. Dat het geen goed idee is van de Vlaamse distributiesector om alle beste koopwaar in zo'n korte periode te etaleren, is een feit. Ze zullen moeten leren spreiden. Rundskop kwam destijds in februari uit en lokte meer dan 450.000 kijkers. Iemand moet de distributiesector en de toeschouwers ervan overtuigen dat wat goed is om te zien in oktober dat ook kan zijn in april of zelfs in mei.

Uit de kosten

Belgica van Felix Van Groeningen komt uit in maart. Terwijl de film oorspronkelijk voor oktober gepland was. Nu maar hopen dat die film scoort.

En anderzijds, Vlaamse films hoeven niet te scoren. Met de subsidies en de taxshelter zijn de producenten meestal al uit de kosten voor hun film in de zalen komt.

Impens: "Ja, maar het is niet dat omdat je een film kunt maken, dat je ontslagen bent van de plicht om er alles aan te doen dat mensen naar je film gaan kijken. Ik heb ooit een producent horen zeggen: de lokale markt interesseert me niet. Dat vind ik flauwekul. We werken met overheidsgeld. Mij ga je niet horen zeggen dat het geen rol speelt of er volk komt kijken. Het speelt wel degelijk een rol. Maar dat is een enorm verschil met zeggen dat het publiekssucces de enige factor is die erover beslist of we een film gaan maken. Als we die toer opgaan, dan gaan we alleen nog Safety First en De Kampioenen maken. Dat willen we toch niet?

"Nee, laten we voortwerken zoals we bezig zijn. Er is nog nooit zo'n verscheidenheid aan Vlaamse films geweest."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234