Maandag 26/09/2022

Geurdocumentaire

Zo rook de laatste minuut van prinses Diana

Prinses Diana. Beeld EPA
Prinses Diana.Beeld EPA

De filmbeelden van de moord op John F. Kennedy zijn overbekend, maar hoe heeft het de laatste minuten van zijn leven om hem heen geroken? Ervaar het zelf met de 'geurdocumentaires' Famous Deaths.

BART DIRKS

Welke geuren behoren bij de dood van kolonel Kadhafi, gestorven in een rioolbuis? Hoe rook het in die fatale ogenblikken voor zangeres Whitney Houston en Prinses Diana?

Famous Deaths roept via de neus het naderende einde op van vier beroemdheden. De installatie is met studenten gemaakt door Frederik Duerinck, Wander Eikelboom en Marcel van Brakel, docenten aan de studierichting Communication & Multimedia Design (CMD) van Avans Hogeschool in Breda. Hun 'geurdocumentaires' zijn op 2 december te ervaren tijdens het congres Sense of Smell in Breda.

"Geuren zijn zo'n belangrijk signaal, maar in ontwerp en communicatie speelt het nog altijd een ondergeschikte rol", zegt Wander Eikelboom. "Terwijl een geur direct in je hersens een vroege jeugdherinnering kan oproepen."

De zoektocht van de studenten en docenten leidde tot Famous Deaths. "Het is een nieuwe manier om verhalen te vertellen, zonder beeld. Het komt heel heftig binnen."

Ervaar in deze kist hoe de dood van JFK rook. Beeld marcel van den bergh
Ervaar in deze kist hoe de dood van JFK rook.Beeld marcel van den bergh

Parfum van Jacky Kennedy

Wie in een speciale kist gaat liggen om de dood van Kennedy te ondergaan, ruikt eerst de herfstwind van Dallas, vervolgens het gras, de leren bekleding van de limousine, het parfum van Jacky Kennedy, de uitlaatwalm. Het eindigt met de penetrante, metalige geur van bloed, hersenen en kruitdampen.

De dood van Whitney Houston ruikt naar hotel en badkamer, naar het schaaltje olijfolie voor haar huid dat ze liet drijven in de badkuip waarin ze, na een overdosis, is verdronken. "Een stuk of acht geuren vertellen achtereenvolgens het verhaal", aldus Marcel van Brakel. Het congres Sense of Smell en het gelijknamige boek gaan over de vraag hoe geur een grotere rol kan krijgen in media en communicatie. Inzichten van wetenschappers, kunstenaars, parfumeurs en ontwerpers komen er samen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234